A mozgás a legalapvetőbb és legkorábbi módja a
kapcsolatteremtésnek, egyáltalán az életnek.
Mozgásban és testben nagyon sok információ raktározódik, nagyon nagy jelentőséggel bír, amit mi sem mutat jobban, minthogy a legtöbb tünet, amivel a gyermek (vagy felnőtt) a terápiába érkezik, szintén testben nyilvánul meg.
Ha a gyermek mozgásos szinten kifejezheti magát, olyan alapélményben van része, mely nagyban hozzájárulhat testi-lelki jóllétéhez. A festés, rajzolás és játék már egy érettebb, de ugyanolyan természetes kifejezésmódja a gyermeknek, mint a mozgás.
Mozgásban és testben nagyon sok információ raktározódik, nagyon nagy jelentőséggel bír, amit mi sem mutat jobban, minthogy a legtöbb tünet, amivel a gyermek (vagy felnőtt) a terápiába érkezik, szintén testben nyilvánul meg.
Ha a gyermek mozgásos szinten kifejezheti magát, olyan alapélményben van része, mely nagyban hozzájárulhat testi-lelki jóllétéhez. A festés, rajzolás és játék már egy érettebb, de ugyanolyan természetes kifejezésmódja a gyermeknek, mint a mozgás.
A rajzokban, játékokban megjelenő szimbólumok fontos
támpontot jelentenek a gyermeklélek megértéséhez, a játékban lejátszott
érzések, történtek pedig korrekciós, terápiás hatással bírnak.
A művészetterápiás folyamat során a gyermeknek lehetősége
van arra, hogy egy biztonságos térben, a számára legmegfelelőbb kifejezésmódok
segítségével (tánc, festés, rajz, kollázs stb.) kifejezze szorongásait, belső
konfliktusait.
Az alkotó tevékenység lehetőséget nyújt a megterhelő
élmények feszültségeinek levezetésére, az élmény más szinten való
megfogalmazására. Maga az alkotó folyamat már önmagában is személyiség-, és
kreativitásfejlesztő hatású.
A gyermekterápia célja, hogy egy elfogadó, biztonságos
kapcsolatban a gyerekeket foglalkoztató érzések megértésre, elfogadásra,
kifejezésre találjanak.
Az alkotó folyamat már önmagában is személyiség-, tehetség-
és kreativitásfejlesztő hatású.
Ami fejlődhet, változhat tehát:
Kinek javasoljuk?
Minden kisgyermek számára, aki
Hogyan hat?
Azáltal, hogy az alkotó folyamatokat megindítjuk és
tápláljuk, a gyermek megerősödik, önbizalomra tesz szert. Az alkotó tevékenység
lehetőséget nyújt a megterhelő élmények feszültségeinek levezetésére, azok más
szinten való megfogalmazására.
A szabad, belülről fakadó táncnak, mozgásnak természetes
hozadéka, hogy a gyermek számos területen fog fejlődni! Mivel az átélteket nem
csak eltáncoljuk, hanem le is rajzoljuk, az önkifejezés más csatornáit is
megnyílnak.
Ami fejlődhet, változhat tehát:
- a mozgáskoordináció,
- a szenzomotoros érzékenység,
- a gyermek társas viselkedése, önbizalma, konfliktus feldolgozó képessége
- testtudat
- az írás-olvasás készség
- absztrakciós készség
- nagymozgások
- egyensúly
- finommotorika
- testséma
- verbális kifejezőkészség
- térpercepció
- keresztcsatornák.
A fenti lista természetesen nem teljes körű, illetve
garancia sincs arra, hogy a felsoroltak mind változni fognak. A gyerekek is
különböznek, valakinek a gyerektánc, másnak a hipp-hopp, harmadiknak a karate,
vagy néptánc való.
A foglalkozás nem egy-egy készség, vagy képesség fejlesztésére
koncentrál, hanem komplex módon fejleszti a gyereket úgy, hogy eközben a
gyermek átéli a játék és alkotás örömét is.
Kinek javasoljuk?
Minden kisgyermek számára, aki
- szeretne önfeledten mozogni, táncolni,
- mesét szőni és eltáncolni, és/vagy
- (túl)mozgékony, és/vagy
- csendes, bátortalan és/vagy
- kreatív, és/vagy
- kudarcot nehezen feldolgozó, és/vagy
- ha otthon épp nehéz idők járnak a családra és/vagy
- semelyik, csak szeretné jól érezni magát közösen egy támogató társaságban
- vagy szeretne később komolyabban a tánccal foglalkozni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése